Käytännön vinkkejä tarjouskilpailuissa menestymiseen!
Suomen julkisen sektorin vuosittaiset hankinnat ovat arvoltaan yli 30 miljardia euroa. Ne voivat tarjota yritykselle hyvinkin merkittävää liiketoimintaa, joten kannattaa selvittää, mitä oman osuuden saaminen tästä kakusta edellyttää. Markkinoilla toimiminen ei ole rakettitiedettä, mutta aidosti menestyäkseen niiden erityispiirteet on syytä huomioida.
Tilaisuudessa kuulet:
- Miksi myyntityö on tärkeää myös julkiselle sektorille myymisessä
- Miten oma yrityksesi voi toimia proaktiivisesti julkisten hankintojen markkinoilla
- Mitä rajoituksia ja mahdollisuuksia hankintalaki tarjoaa yritykselle
- Miten rakennat julkisilla markkinoilla menestyvän myyntiorganisaation
- Kuinka kannattaa toimia kilpailutusprosessin eri vaiheissa ja miten parannat voittomahdollisuuksiasi kilpailutuksissa?
Yrityksen pitää tuntea hankintalain perusperiaatteet ja sen muutokset, mutta se ei yksin riitä menestykseen. Lisäksi tarvitaan määrätietoista ja suunnitelmallista myyntityötä. Jos ensimmäinen havahtuminen tapahtuu silloin, kun tarjouspyyntö julkaistaan, ollaan usein jo auttamattomasti myöhässä.
Kuten "normaalissa" kaupankäynnissäkin, myös julkisten hankintojen markkinoilla proaktiivisuus yleensä palkitaan. On paljon asioita, joihin yritys voi vaikuttaa myynnin ja markkinoinnin keinoin – kunhan se huomioi markkinoiden erityspiirteet. Haasteita tuovat mm. kilpailutusaikataulujen rajoitukset aktiviteettien ajoitukseen, asiakaskunnan monimuotoisuus ja -portaisuus sekä erityistä tarkkuutta vaativa tarjousprosessi.
Kurssilla julkisiin hankintoihin paneudutaan nimenomaan yrityksen näkökulmasta. Siinä käydään läpi, kuinka hankintalaki vaikuttaa yrityksen toimintamahdollisuuksiin ja kuinka siihen tulleet muutokset kannattaa huomioida omassa toiminnassaan. Kurssi kannustaa yrityksiä ottamaan entistä aktiivisemman roolin ja antaa työkaluja julkisilla markkinoilla menestymiseen. Kurssi soveltuu sekä markkinoille pyrkiville että siellä jo toimiville yrityksille.
Päivän aikana paneudutaan julkisiin hankintoihin nimenomaan yrityksen näkökulmasta. Koulutus sopii sekä markkinoille aikoville että siellä jo toimiville yrityksille toimialasta riippumatta.
OHJELMA
8.45
Aamupalatarjoilu lähiosallistujille
9.00
Etäosallistujien yhteyden avaus
9.15
Tervetuloa!
Janne Kettunen, Helsingin seudun kauppakamari
9.20
Pystytkö hyödyntämään julkisten hankintojen myyntipotentiaalin?
- julkisten hankintojen hyvät ja huonot puolet yrityksen kannalta
- mahdollistavatko yrityksesi resurssit menestymisen julkisilla markkinoilla
- onko tuotteellasi riittävästi kilpailuetua voittaaksesi
10.30
Tauko
10.45
Mitä rajoituksia ja mahdollisuuksia hankintalaki ja sen muutokset tuovat yritykselle?
- hankintalain keskeiset kohdat
- hankintamenettelyjen erot yrityksen kannalta
- yrityksen toimintamahdollisuudet hankintaprosessin eri vaiheissa
12.00
Lounastauko
12.45
Miten parannat voittomahdollisuuksiasi kilpailutuksissa?
- miten vaikutat tarjouspyynnön sisältöön
- tarjouksen laadinta - tiedettä ja taidetta
- toimintavaihtoehdot kilpailutuksen ratkettua
14.15
Tauko
14.30
Miksi proaktiivisuus kannattaa myös julkisille asiakkaille myynnissä?
- monimuotoinen asiakaskunta ja sen haltuunotto
- aktiivinen myyntityö lisää menestysmahdollisuuksiasi
- näin rakennat julkisilla markkinoilla menestyvän myyntiorganisaation
Tilaisuuden kouluttajana toimii johtava yritysasiantuntija, KTM Harri Koskinen Liikkeenjohdon Asiantuntijakeskuksesta.
16.00
Tilaisuus päättyy
ASIANTUNTIJA:
Harri Koskinen
Johtava yritysasiantuntija Harri Koskinen, KTM, Liikkeenjohdon Asiantuntijakeskus. Harrilla on kahdenkymmenen vuoden ja satojen voitettujen kilpailutusten kokemus julkisista hankinnoista, ja hän tukee nykyisessä asiantuntijaroolissaan yrityksiä menestymään ko. markkinoilla.